سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
خبر ویژه دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۱:۰۸:۴۴

در کنفرانس تهران مطرح شد
معرفی ١٤ بلوک اکتشافی و توسعه‌ای در حوزه‌های رسوبی
ایران دریلینگ: 14 بلوک اکتشافی و توسعه‌ای در حوزه رسوبی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از شانا، رحیم نعمت‌الهی، معاون بلوک‌های اکتشافی و مشارکت‌های خارجی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، بعد از ظهر یکشنبه، هشتم آذرماه در دومین روز از کنفرانس تهران در نشست معرفی طرح‌های اکتشافی، با بیان این که طی یکصدسال اخیر بلوک‌های اکتشافی عظیمی مانند اهواز، آزادگان، گچساران، پارس شمالی و کیش کشف شده است، تصریح کرد: همه اکتشاف‌ها حاکی از این است که ایران دارای ظرفیت‌های بالایی در بیشتر حوزه نفتی و گازی است.

وی گفت: در حوزه‌های هیدروکربوری تاکنون ٥٠٠ حلقه چاه اکتشافی در ایران حفاری شده که منجر به شناسایی افق‌های هیدروکربوری متعددی شده است.  به گفته نعمت‌الهی، در ١٠ سال گذشته ٦٩ حلقه چاه اکتشافی حفاری شده که ٥٠ حلقه از آن موفق بوده و در سه سال گذشته نیز ٢٢ حلقه چاه اکتشافی حفاری شده که از آن میان ١٦ حلقه چاه موفق بوده که به معنای بالا بودن ظرفیت بالای منابع هیدروکربوری در ایران است.  وی با اشاره به معرفی ١٤ بلوک اکتشافی و توسعه‌ای در حوزه‌های رسوبی در کنفرانس تهران، تصریح کرد: در همه حوزه‌های رسوبی لزوم مطالعات بیشتر و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین احساس می‌شود.

به گفته نعمت الهی شرکت ملی نفت ایران در سال‌های ١٩٩٨ تا ٢٠٠٧ چهار دور مناقصه برای بلوک‌های اکتشافی و بلوک‌های اکتشافی و توسعه‌ای برگزار کرد که تعداد ١٥ بلوک اکتشافی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی نهایی شد و از این میان بلوک‌های اناران، مهر و فارسی اقتصادی اعلام شد و تعدادی از بلوک‌ها به دلیل تحریم معلق ماندند که به لحاظ حقوقی کار خود را بزودی آغاز می‌کنند.

موقعیت ١٤ بلوک اکتشافی و توسعه‌ای
حسین معتمدی، سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت نیز با اشاره به موقعیت ١٤ بلوک اکتشافی و توسعه‌ای در حوزه رسوبی ایران، گفت: این بلوک‌ها در مساحتی به وسعت ٧١ هزار کیلومترمربع و در ٦ حوزه رسوبی کشور  واقع شده‌اند که نیمی از آنها در حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس واقع شده است. معتمدی حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس را به واسطه وجود منابع هیدروکربوری متعدد و میدان‌های عظیم نفتی وگازی را یکی از پرظرفیت‌ترین حوزه‌های رسوبی دنیا به لحاظ اکتشاف نفت و گاز دانست.

قرار گرفتن ٧ بلوک اکتشافی در حوزه زاگرس و خلیج فارس
وی گفت: از مجموعه هفت بلوک اکتشافی که در حوزه رسوبی زاگرس و خلیج فارس قرار دارند، چهار بلوک در ناحیه خشکی و در زیرحوزه‌های مختلف کمربند زاگرس قرار دارند.  معتمدی ادامه داد: براین‌اساس دو بلوک اکتشافی در حوزه رسوبی لرستان در بخش شمالی کمربند زاگرس، یک بلوک اکتشافی دربخش مرکز کمربند، در بخش جنوبی کمربند یک بلوک اکتشافی معرفی شده است.

معرفی ٣ بلوک دریایی در خلیج فارس و یک حوزه رسوبی کپه داغ
به گفته وی در ناحیه خلیج فارس سه بلوک دریایی در بخش‌های مختلف این حوزه معرفی شده‌اند.  وی گفت: حوزه رسوبی کپه داغ در شمال شرق ایران یک حوزه رسوبی است که در مجاورت مرز با ترکمنستان قرار دارد و منابع هیدروکربوری آن اثبات شده و میزبان میدان‌های عظیم گازی در دو کشور ایران و ترکمنستان است، همچنین بلوک اکتشافی نیز در این حوزه رسوبی معرفی شده است. 

حوزه رسوبی مغان
سرپرست زمین شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: حوزه رسوبی دیگر در شمال غرب کشور در مرز با جمهوری آذربایجان قرار دارد موسوم به حوزه رسوبی مغان که این حوزه نیز دارای یک سیستم هیدروکربوری شناخته شده است که مقادیر عظیمی از نفت در دومیدان آن از حفاری اکتشافی قبلی به اثبات رسیده و یک بلوک اکتشافی نیز در این حوزه رسوبی قرار دارد.

حوزه رسوبی ایران مرکزی
وی ادامه داد: در حوزه رسوبی ایران مرکزی که پهناورترین حوزه رسوبی ایران است یک بلوک اکتشافی در یکی از پرظرفیت‌ترین بخش‌های این حوزه رسوبی در مجاورت ناحیه قم انتخاب شده است.  به گفته سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت افزود: ناحیه قم ناحیه‌ای است که وجود نفت و گاز با اکتشاف میدان‌های سراجه والبرز درآن به اثبات رسیده است.

حوزه رسوبی در شرق کشور
وی ادامه داد: همچنین شرکت ملی نفت ایران با هدف توسعه فعالیت‌های اکتشافی در دیگر حوزه‌های رسوبی که دارای پتانسیل هستند اما به نسبت فعالیت‌های اکتشافی کمتری در آنها صورت گرفته است، اقدام به معرفی دو بلوک اکتشافی در شرق کشور در حوزه  تایباد و حوزه رسوبی سیستان در بخش جنوب شرق کرده است.

بلوک‌های دریایی
وی با بیان اینکه در بخش دریایی در خلیج فارس سه بلوک دریایی معرفی شده است گفت: یک بلوک اکتشافی در بخش جنوبی خلیج فارس و دو بلوک هم در ناحیه شمالی این حوزه قرار دارد. معتمدی با اشاره به بخش جنوبی خلیج فارس و بلوک بامداد، تصریح کرد: از ویژگی‌های بارز این بلوک می‌توان به وجود میدان عظیم گازی کیش در داخل آن اشاره کرد، ضمن اینکه ساختمان‌های قرار گرفته در این بلوک اکتشافی از حیث اکتشاف‌های هیدروکربور از نوع گازی حائز اهمیت است.

سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوک بعدی دریایی را بلوک ماهان اعلام کرد و افزود: در این بلوک یک ساختمان نفتی شناسایی شده است و حفاری‌های صورت گرفته در ساختمان‌های دیگر حاکی از شواهد نفتی و گازی بوده است.  وی بلوک پارسا را نیز از جمله بلوک‌هایی اعلام کرد که در شمال خلیج فارس قرار گرفته و به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌شود.

بلوک‌های زاگرس
وی با اشاره به بلوک زاگرس در ناحیه زیر حوزه لرستان، تصریح کرد: در این حوزه، دو بلوک اکتشافی تیماب و زهاب معرفی شده است که بلوک زهاب در مجاورت مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد. معتمدی با اشاره به بلوک تیماب گفت: میدان‌های نفتی چنگوله و دهلران در بلوک تیماب قرار گرفته‌اند. وی بلوک اکتشافی دیگر را  آبادان معرفی کرد و افزود: دو میدان تولیدی رامشیر و شادگان در این بلوک قرار دارند که در حال تولید هستند؛ افق‌های عمیق‌تر و حفاری نشده می‌تواند به عنوان اهداف اکتشافی در این بلوک مطرح باشند.

داود مرسل‌نژاد، مدیر پروژه بلوک‌های اکتشافی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت هم در ادامه این نشست، تصریح کرد: در زیرحوزه فارس که در حوزه رسوبی زاگرس شناخته شده است اکتشاف‌های اخیر به جذابیت این ناحیه افزوده است.  وی تصریح کرد: یک بلوک در زیرحوزه فارس معرفی می‌شود که با توجه به این که دو حوزه نفتی سعادت آباد و سروستان در مجاورت این بلوک قرار دارند، جذابیت آن را افزایش داده است.

حوزه مغان
مرسل‌نژاد ادامه داد: حوزه مغان میان ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مشترک است که با توجه به اکتشاف‌های نفت در این حوزه و همچنین فعالیت‌های صورت گرفته که اثبات نفت را تایید می‌کند، بلوک انتخاب شده در بخش شرقی دشت مغان واقع شده است. وی افزود: حفاری‌های انجام شده در دو ساختمان اورتاداغ و گیردره در حوزه مغان وجود نفت را اثبات کرده است که این موضوع می‌تواند نکته مثبتی باشد.

مرسل‌نژاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید به این مسئله توجه داشته باشند که اکثر حوزه‌های رسوبی ایران کربناته است، اما این حوزه رسوبی تخریبی است. وی ادامه داد: با توجه به این که تراوایی این مخازنی در دو ساختمان یاد شده کم بوده، انتظار داریم شرکت‌هایی که تجربه بیشتری در حوزه رسوبی تخریبی دارند در این پروژه مشارکت کنند.

حوزه ایران مرکزی
وی با بیان اینکه حوزه رسوبی ایران مرکزی در اواسط دهه ٥٠ میلادی کشف شد، افزود: دو میدان نفتی و گازی البرز و سراجه به این حوزه مربوط می‌شوند که کشف شده و توسعه یافتند، اما آنچه در این میان مهم بوده این است این بلوک قبلا در زیر حوزه ایران مرکزی تعریف شده و فعالیت‌های فراوانی در آن انجام شده است. مرسل‌نژاد تصریح کرد: به این ترتیب در بخش پر ظرفیت ایران مرکزی به معرفی بلوک کویر پرداختیم که بخشی از کویر سمنان را در بر می‌گیرد.

حوزه کپه داغ
سرپرست زمین شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت درباره حوزه رسوبی کپه داغ، گفت: سه بلوک اکتشافی سرخس، دوستی و راز در این بلوک قرار گرفته و به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. به گفته معتمدی، بلوک دوستی در ناحیه دشت سرخس قرار دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به وجود میدان تولیدی گنبدلی و میدان طوس در مجاورت این بلوک اکتشافی اشاره کرد.

وی با اشاره به بلوک سرخس که در مجاورت بلوک دوستی قرار دارد، ادامه داد: این بلوک در مجاورت میدان گازی عظیم خانگیران و همین طور طوس قرار دارد و ساختمان‌های طاقدیسی مهمترین اهداف اکتشافی در این بلوک هستند. معتمدی درباره بلوک راز گفت: این بلوک در مرز ترکمنستان قرار دارد و اطلاعات زمین شناسی و ژئوفیزیکی آن نسبت به دو بلوک دیگر کمتر است.

حوزه شرق ایران
سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوک‌های سیستان و تایباد را دو بلوکی اعلام کرد که در حوزه شرق ایران به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. وی افزود: مطالعات زمین‌شناسی اولیه در مورد بلوک تایباد از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شده که حاکی از نتایج مثبت سنگ مخزن و سنگ مادر است. معتمدی گفت: در بلوک سیستان نیز نتایج اولیه مطالعات حاکی از توالی با ضخامت مناسب است که می‌تواند نوید بخش ذخایر هیدروکربوری مناسب باشد.

وی افزود: حفاری‌های انجام شده در دو ساختمان اورتاداغ و گیردره در حوزه مغان وجود نفت را اثبات کرده است که این موضوع می‌تواند نکته مثبتی باشد. مرسل‌نژاد تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید به این مسئله توجه داشته باشند که بیشتر حوزه‌های رسوبی ایران کربناته است، اما این حوزه رسوبی تخریبی است. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تراوایی این مخازن در دو ساختمان یادشده کم بوده، انتظار داریم شرکت‌هایی که تجربه بیشتری در حوزه رسوبی تخریبی دارند در این پروژه مشارکت کنند.

حوزه ایران مرکزی
وی با بیان اینکه حوزه رسوبی ایران مرکزی در اواسط دهه ٥٠ میلادی کشف شد، افزود: دو میدان نفتی و گازی البرز و سراجه به این حوزه مربوط می‌شوند که کشف شده و توسعه یافته‌اند، اما آنچه در این میان مهم است این که بلوک قبلا در زیر حوزه ایران مرکزی تعریف شده و فعالیت‌های فراوانی در آن انجام شده است. مرسل نژاد تصریح کرد: به این ترتیب در بخش پرپتانسیل ایران مرکزی به معرفی بلوک کویر پرداختیم که بخشی از کویر سمنان را در بر می‌گیرد.

حوزه کپه داغ
سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت درباره حوزه رسوبی کوپه داغ، گفت: سه بلوک اکتشافی سرخس، دوستی و راز در این بلوک قرار گرفته و به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. به گفته معتمدی، بلوک دوستی در ناحیه دشت سرخس قرار دارد و از ویژگی‌های آن می‌توان به وجود میدان تولیدی گنبدلی و میدان توس در مجاورت این بلوک اکتشافی اشاره کرد.

وی با اشاره به بلوک سرخس که در مجاورت بلوک دوستی قرار دارد، ادامه داد: این بلوک در مجاورت میدان گازی عظیم خانگیران و همینطور توس قرار دارد و ساختمان‌های تاقدیسی مهمترین اهداف اکتشافی در این بلوک هستند. معتمدی درباره بلوک راز گفت: این بلوک در مرز ترکمنستان قرار دارد و اطلاعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی آن نسبت به دو بلوک دیگر کمتر است.

حوزه شرق ایران
سرپرست زمین‌شناسی ساختمانی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بلوک‌های سیستان و تایباد را دو بلوکی اعلام کرد که در حوزه شرق ایران به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. وی افزود: مطالعات زمین‌شناسی اولیه در مورد بلوک تایباد از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شده که حاکی از نتایج مثبت سنگ مخزن و سنگ مادر است. معتمدی گفت: در بلوک سیستان نیز نتایج اولیه مطالعات حاکی از توالی با ضخامت مناسب است که می‌تواند نوید بخش ذخایر هیدروکربوری مناسب باشد.

به این ترتیب در حوزه ایران مرکزی بلوک کویر، حوزه مغان بلوک مغان، حوزه خلیج فارس بلوک‌های بامداد، ماهان و پارسا، حوزه کپه داغ بلوک‌های سرخس، دوستی و راز، حوزه شرق ایران بلوک‌های سیستان و تایباد، حوزه زاگرس شامل حوزه‌های دزفول، لرستان و فارس، بلوک‌های آبادان، تیماب، زهاب و تودج از سوی شرکت مدیریت به عنوان بلوک‌های اکتشافی و توسعه‌ای در کنفرانس تهران برای سرمایه‌گذاری به شرکت‌های خارجی معرفی شدند.


  کد خبر : 799
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :